10 powodów, dla których warto zostać weganką!

1
132
KoBBieciarnia - vege, weganie, fit, slow life, zdrowa dieta, zdrowie kobiety
grilled tofu and dragon fruit buddha bowl top view

Dieta roślinna – mądrze zaplanowana – dostarczy Ci praktycznie wszystkich niezbędnych składników odżywczych i wystarczającą ilość energii. Jeśli będziesz układać swoje jadłospisy z głową, możesz zyskać lepsze zdrowie i samopoczucie. Będziesz miała także pozytywny wpływ na dobrostan zwierząt oraz środowiska naturalnego.

Powodów, dla których warto zostać weganką, jest wiele. Pamiętaj jednak, że przejście na weganizm nie oznacza wcale, że automatycznie będziesz zdrowsza czy zrzucisz zbędne kilogramy. Tak jak w przypadku każdej diety, podstawą jest odżywianie się z głową i naturalnie. O zdrowiudecyduje jakość naszych pokarmów. Poznaj 10 powodów, dla których warto zostać weganką… i wyjść na tym zdrowo.

1. Nie przyczyniasz się do cierpienia zwierząt

Powody etyczne to główny motyw przechodzenia na wegetarianizm i weganizm. Zaczniesz traktować zwierzęta jako równoprawnie żyjące, odczuwające istoty, a nie produkt. Nie będziesz przyczyniać się do cierpienia zwierząt w hodowlach przemysłowych i rzeźniach.

2. Zmniejszasz swój ślad węglowy

Być może nie spodziewałaś się takiego wpływu weganizmu na otoczenie, w którym żyjesz? Tymczasem z raportu ONZ do spraw Wyżywienia i Rolnictwa wynika, że 18% światowej emisji gazów cieplarnianych pochodzi z samych tylko hodowli bydła. To więcej niż emitują wszystkie środki transportu na świecie razem wzięte. Do atmosfery dostaje się ponadto metan wydzielany przez zwierzęta hodowlane[1].

3. Obniżasz ryzyko wystąpienia niektórych chorób

U wegetarian i wegan obserwuje się niższy odsetek chorób układu krążenia, w tym nadciśnienia tętniczego, a także cukrzycy typu 2. Weganie mają też statystycznie niższy poziom cholesterolu we krwi, niższą zapadalność na choroby nowotworowe, reumatoidalne zapalenie stawów, zwyrodnienie plamki żółtej. WHO wskazała, że nadmierne spożywanie czerwonego mięsa oraz przetworzonych produktów mięsnych, takich jak parówki czy wędliny, zwiększa ryzyko rozwoju niektórych nowotworów, w tym raka jelita grubego. Do najbardziej niekorzystnych substancji zawartych w mięsie należą nasycone kwasy tłuszczowe.

4. Urozmaicasz swoją dietę

Choć niektórzy twierdzą, że dieta wegetarian, a już wegan w szczególności, jest znacznie uboższa niż osób spożywających produkty zwierzęce, w większości przypadków sytuacja jest zupełnie odwrotna! To raczej „mięsożercy” przyzwyczajają się częściej do stałego wachlarza potraw i rzadko wprowadzają zmiany w swoim menu. Z kolei dla wegan zmiana diety na roślinną to początek odkrywania nowych smaków, dań, eksperymentów kulinarnych. Z warzyw, roślin strączkowych, owoców, orzechów można zrobić naprawdę wiele potraw.

5. Poczujesz się lżejsza i pełna energii

Wielu początkujących wegan przyznaje, że rezygnacja z mięsa poskutkowała poprawą ich samopoczucia. Zniknęło zmęczenie, zły nastrój, pojawiła się lekkość i poczucie sytości, ale nie ociężałości.

6. Twoje zmysły się wyostrzą

Wielu wegan przyznaje, że rezygnacja z mięsa i innych produktów zwierzęcych sprawiła, że wyostrzyły im się smak oraz węch. Odkrywają ciekawe połączenia smakowe, jednocześnie jednak stają się też bardziej wymagający pod względem kulinarnym. Nie jest to złe – będziesz celować w żywność najbardziej dla Ciebie wartościową i być może przestanie Cię nęcić ta niezdrowa. Będziesz odżywiać się bardziej naturalnie. O zdrowiu to właśnie to decyduje przede wszystkim.

7. Będziesz świadomie komponować swoją dietę

Weganie muszą komponować dietę tak, aby zastąpić produktami roślinnymi składniki odżywcze obecne w mięsie i nabiale. Naturalnie więc dowiadują się więcej o rozmaitych produktach, ich wartości odżywczej, zawartości witamin i minerałów. Dobierają je tak, aby zaspokoić potrzeby organizmu (w razie potrzeby suplementując niektóre brakujące składniki, jak witamina B12 czy D). Przemyślane układanie diety może zapobiec niedoborom – które przecież dotykają w niemałym stopniu osoby spożywające mięso.

8. Zmniejszysz ryzyko zakwaszenia organizmu

Mięso i tłuszcze należą do produktów zakwaszających przewód pokarmowy. Większość produktów roślinnych działa natomiast zasadotwórczo. Spożywanie zbyt dużej ilości mięsa zmienia pH przewodu pokarmowego na zbyt kwaśny, co skutkuje m.in. zaburzeniem wchłaniania niektórych minerałów, np. wapnia.

9. Zadbasz o swoją sylwetkę

Przejście na weganizm oczywiście nie odchudzi Cię automatycznie. Dieta wykluczająca produkty pochodzenia zwierzęcego również może być niezdrowa i obfitować w nadmiar węglowodanów (zarówno prostych, jak i złożonych) oraz posiłki smażone i mnóstwo niezdrowych przekąsek. Zwykle jednak wegetarianie i weganie ważą o 5–20% mniej niż osoby jedzące mięso i o wiele rzadziej cierpią na otyłość.

10. Zjesz zdrowo i niedrogo

Dieta wegańska może być bardzo przyjazna dla portfela. Największy wybór produktów przypada naturalnie na późną wiosnę i lato, jednak produkty takie jak fasola, ciecierzyca czy soczewica – podstawowe jeśli chodzi o podaż białka – są niedrogie i dostępne przez cały rok. Warzywa, orzechy, ziarna, owoce, produkty zbożowe pozwalają na skomponowanie diety oszczędniejszej niż ta bogata w mięso. Pamiętaj, że wysokiej jakości mięso nie jest tanie!

Informacje o wartościowych produktach roślinnych znajdziesz na wielu forach dla wegan i wegetarian, dedykowanych im magazynach czy na portalach prozdrowotnych, jak Naturalnie o zdrowiu.

[1] Źródło: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/nauka/1673840,1,krowy-maja-wiekszy-wplyw-na-klimat-niz-samochody-z-dwoch-powodow.read

1 KOMENTARZ

  1. polecam olej konopny dla zdrowia
    Jakie są skutki niedoboru składników zawartych w oleju konopnym?
    Oczywiście kwasy Omega 3 oraz Omega 6 możemy znaleźć w wielu innych olejach oraz produktach spożywczych. Ich proporcje staramy się zbilansować, z lepszym lub z gorszym skutkiem. Zobaczmy jakie są skutki niedoboru tych ważnych składników w naszej diecie i w naszych organizmach.
    Skutki niedoboru Omega 3 (LNA)
    Ogólne osłabienie, problemy z koncentracją, zdolnością uczenia się/ zapamiętywania i wzrokiem, brak koordynacji ruchowej (np. słaby refleks), mrowienie w rękach i nogach, zmiany w zachowaniu (nadpobudliwość lub ospałość), zahamowanie wzrostu. Dodatkowo wysoki poziom trójglicerydów i wysokie ciśnienie krwi, lepkie płytki krwi (zakrzepica), zapalenia tkanek, obrzęk, suchość skóry, pogorszenie nastrojów psychicznych (może prowadzić do depresji), niskie tempo przemiany materii (może prowadzić do otyłości), niektóre rodzaje dysfunkcji układu odpornościowego.
    Skutki niedoboru – Omega 6 – Kwas linolowy (LA)
    Wykwity skórne podobne do egzemy (mogące prowadzić do łuszczycy), wypadanie włosów, zwyrodnienie wątroby, zaburzenia zachowania (nadpobudliwość lub apatia), choroby nerek, nadmierna utrata wody przez skórę (suchość skóry), wysychające gruczoły, podatność na infekcje, trudność gojenia się ran, bezpłodność u mężczyzn, poronienia u kobiet, problemy z funkcjonowaniem stawów, choroby serca i problemy z krążeniem. Długotrwały brak LA w diecie jest śmiertelny.
    W oleju konopnym znajduje jednak się ich bardzo duża ilość, doskonale zbilansowana (w idealnych proporcjach) dla człowieka. Wprowadzenie do diety dobrze zbilansowanych kwasów Omega 3 i Omega 6 pomaga wrócić do zdrowia i odwrócić objawy niedoborów.
    W przypadku niedoborów zaleca się przyjmowanie dziennie od 1 do 2 łyżek (do 50 ml) oleju konopnego lub w przypadku terapii – spożycie może być zwiększone nawet do 150ml dziennie przez około 7 dni, aby następnie powrócić do normalnej ilości dziennej. Uwaga! Oleju konopnego nie można podgrzewać, ani na nim smażyć. Dodaje się go na zimno, np. do sałatek, na pieczywo itd.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here