ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Bez względu na to, czy właśnie awansowałeś na stanowisko kierownicze, zmieniłeś prace i zostałeś menedżerem, czy też dopiero starasz się pozyskać takie stanowisko – o kilku rzeczach na początku musisz wiedzieć i kilka spraw przemyśleć. Niejeden doświadczony szef powinien również odświeżyć sobie pewne wiadomości. Zatem zobaczmy, jak to jest zaczynać…

Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z zarządzaniem ludźmi, z pewnością musisz wiele się nauczyć. Jednak, choćbyś spędził dziesięć lat na studiowaniu podręczników na temat kierowania ludźmi, kiedy przyjdzie do praktyki, poczujesz się jak pisklak, który jeszcze nie latał i dopiero debiutuje. Oczywiście najwięcej nauczysz się w praktyce, jak głosi pewna życiowa mądrość. To, co na początku będziesz odczuwał najbardziej to, że musisz uczyć się szybko, a rzeczy do nauki jest wiele. Jeszcze raz podkreślę – „szybko” i „wiele”! Piastowanie stanowiska kierowniczego to nie praca na pół etatu. Musisz dać z siebie wszystko, jeśli chcesz odnosić sukcesy.

Na początek ustal cele – te, do których dążysz sam oraz cele do jakich zmierza przedsiębiorstwo. Dobrze je przemyśl. Oczywiście, w miarę upływu czasu, zmian w otoczeniu, ale i własnego rozwoju, cele te można zmodyfikować, jednak bez wyznaczenia kierunku działania od samego początku, daleko nie zajdziesz. Następnie ogłoś je swoim podwładnym. Ludzie muszą mieć możliwość zapoznania się z nimi. Jeśli zmienia się szef, to dla ludzi w firmie zmienia się wszystko, a zmiana wywołuje u nich niepokój. Uspokój więc swoich ludzi i zapoznaj ich ze swoimi celami.

To, co najczęściej będziesz robił teraz, kiedy zostałeś menedżerem, to podejmował decyzje. To podstawowa,  a zarazem najważniejsza rola menedżera! Dobrze to sobie zapamiętaj. Sprawa nie jest jednak taka prosta, jak z początku mogłoby się wydawać. Właściwie to kolejna rzecz, której musisz się nauczyć. Powinieneś wiedzieć, jak się do tego zabrać, aby decyzje były słuszne. Zwróć uwagę na to, iż będziesz musiał decydować także o tym, kiedy działać szybko i bez zwłoki, a kiedy dać sobie czas i zebrać potrzebne dane.

W biznesie posuwasz się do przodu, jeśli Twoje decyzje są trafne, korzystne i przynoszą zyski. Klucz do sukcesu to tak udoskonalić podejmowanie decyzji, aby zminimalizować pomyłki. Obawa przed odpowiedzialnością, które niesie podjęcie decyzji, jest naturalna, ale jeśli Cię paraliżuje – lepiej już teraz zrezygnuj.

Zaoszczędzisz sobie tylko stresu i wrzodów na żołądku, a firmie – strat lub nawet upadku. Kiedy pojawiłeś się Ty – nowy szef i wyznaczyłeś cele sobie i całej firmie, Twoim kolejnym zadaniem stało się przezwyciężenie oporu wobec zmian. Mimo iż zapoznasz swoich pracowników z celami, nie licz na to, że je natychmiast zaakceptują i zaczną pracować zgodnie z Twoją koncepcją. Przyzwyczajenie do starego i niepewność przed nowym, będzie rodziło opór. Bądź cierpliwy, ale stanowczy i konsekwentny. Uczysz się nie tylko Ty, ale i Twoi ludzie. Bądź z nimi, rozwiewaj ich wątpliwości, pomagaj poznawać to, co nowe. Bądź ich mentorem i podporą.

Skoro już jesteśmy przy konsekwencji, kolejną rzeczą, którą musisz szybko opanować jest doprowadzanie do wykonania zamierzonych celów. Bez tego nie będziesz skuteczny, a bez skutecznego szefa nie ma firmy. Na drodze do realizowania celów stanie także wspomiany wyżej opór ludzi wobec zmian. Kiedy podejmiesz decyzje, Twoja rola polega na tym, byś dopilonwał wykonania zadania. Wyznacz cel, koordynuj i jeśli trzeba kontoroluj ludzi, tak aby doprowadzić sprawę do końca. Równocześnie, kiedy postawisz cel sobie, jako szefowi – doprowadź do jego realizacji. Na nic ambitne plany i wizje, setki pomysłów i zapalanie się do coraz to nowego, jeśli wcześniejsze sprawy nie zostają doprowadzone do końca. To recepta na skuteczność.

Masz wiele spraw do ogarnięcia już na początek. Zapewne także będzie Cię to kosztowało sporo stresu. Jedno jest pewne – Twój styl zarządzania wynikał będzie z tego, jakim człowiekiem jesteś – z Twojego usposobienia, charakteru, wartości, które wyznajesz itd. Jeśli oddasz sprawie własne serce, będziesz nastawiony na naukę i pokorę oraz otwarty na swoich ludzi – osiągniesz sukces. Jeśli zamiast tego, ograniczysz się do „wpadania do firmy” i żywienia głębokiego przekonania, że „od pracy masz przecież ludzi”, Twój upadek to już tylko kwestia czasu. Sam zdecyduj.

Pozdrawiam,
Agnieszka Organizerka
autorka bloga: Centrum zarządzania

 

- A word from our sposor -

„Bo od pracy to ja mam ludzi”. Świeżo upieczony menedżer – jak stawiać pierwsze kroki?