ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

soki dieta kobbieciarniaWiele kobiet na wiosnę odkrywa, że kilka centymetrów cała, przybyło im w czasie zimy i aby zmieścić się w ukochane ciuszki musi to i owo zrzucić. Wiele z nas mówi sobie: „Ok. zadbam o siebie, będę jeść więcej warzyw i owoców, odstawię tłuszcze i złe węglowodany”.

Częstym błędem pozostaje zamiana napojów gazowanych na soki owocowe – bo przecież są naturalne. Mało kto zwraca jednak uwagę na to, że skład soku owocowego i owoców w całości jest różny. W 100g jabłka (średniej wielkości jabłko) mamy 50kcal, 12g węglowodanów w tym 2,3g sacharozy i 2g błonnika. W 100g soku z jabłek mamy tylko 42kcal 10g węglowodanów i 2,2g sacharozy. Wydawać by się mogło, że wynik jest pozytywny – w końcu kalorii jest mniej. Niestety nie ma co się cieszyć. Po pierwsze nie ma błonnika, który spowalnia trawienie, po drugie kto pije 100ml soku? Z reguły pijemy szklankę lub małą butelkę tj. około 250g co równa się już 103 kaloriom.

Sok jabłkowy bez błonnika sprawia natomiast, że prawie natychmiast po wypiciu, cukier trafia do krwi i nie ma żadnego znaczenia fakt, że jest naturalny. Mózg uruchamia wyrzut insuliny z trzustki. Coś trzeba bowiem zrobić z tym bogactwem. Insulina, jak dobra gospodyni pomaga zamienić nadwyżkę cukru w tłuszcz. Co gorsze, po tym podobnych zawirowaniach, wielu z nas dopiero wówczas czuje się wściekle głodna.

Sokiem, którego szczególnie nie polecam w naszej codziennej diecie, jest sok z marchwi. Surowa marchew to bardzo zdrowe warzywo, ma dużo błonnika, witaminy i prowitaminy A, nie jest także specjalnie kaloryczna. Sok z marchwi to już całkiem inna historia. Ma zaskakująco wysoką zawartość cukru. W 100g soku jest aż 9g sacharozy. Pijąc więc szklankę 250g soku dostarczamy organizmowi prawie 6 łyżeczek cukru tj. równowartości 90 kilokalorii. Cukier naturalny czy sztuczny tuczy.

Skutkiem ubocznym picia soków jest też podtrzymywanie zapotrzebowania na słodycze. Mózg nie jest naszym sprzymierzeńcem w tej sprawie, gdy dostarczamy mu cukru nagradza nas dopaminą, zaś gdy poziom cukru spada – sztorcowani jesteśmy adrenaliną. Taka huśtawka nastrojów nie pomaga w diecie.

Jeśli zatem pragniesz schudnąć – zrezygnuj z soków. Jeśli natomiast masz ochotę na płyn owocowy-zaplanuj codziennie koktajl, będący połączeniem owoców i zielonych liści, a najlepiej pij wodę!

Pozdrawiam,

Iwona Bates

autorka bloga: Dieta zdrowych kalorii

- A word from our sposor -

Chcesz schudnąć? Nie pij soków owocowych!