Czym jest sesja wizerunkowa?
Sesje wizerunkowe nazywane są również biznesowymi albo korporacyjnymi, ponieważ decydują się na nie przede wszystkim właściciele firm czy prezesi i pracownicy dużych korporacji, którzy potrzebują oficjalnych fotografii portretowych na strony www oraz do broszur reklamowych. Są przez to często niedoceniane jako element marketingu i public relations mniejszych firm.
Wykonywane są najczęściej w podobny, dość oficjalny sposób na neutralnym tle, w stroju biznesowym bez pokazywania indywidualnych cech osoby na zdjęciu. Mimo, że są poprawne technicznie, wydają się przez to nijakie i nie wyróżniają się pośród setek fotografii innych przedsiębiorców. Są jednak niezbędnym elementem budowania wizerunku właściciela firmy. Na stronach www zarówno małych, jak i wielkich firm znajduje się bowiem zawsze podstrona przedstawiająca zespół. Dlaczego?
Ludzie podświadomie oceniają osobę przez pryzmat jej wyglądu. Pomaga on ocenić czy jest profesjonalna czy wyluzowana, czy wzbudza sympatię i zaufanie, a przede wszystkim – czy to właśnie z nią chcą współpracować. Poza tym zdecydowana większość osób należy do grupy wzrokowców. Dużo łatwiej zapamiętać im twarz, aniżeli nazwisko przedsiębiorcy.
Dla kogo i po co jest sesja wizerunkowa?
Najczęściej zdjęcia biznesowe wykonują pracownicy i właściciele firm działających w sektorach, w których osobowość i wizerunek mają wpływ na ich zatrudnienie. Dzieje się tak w dziedzinach prawa, finansów, konsultingu, szkoleń i coachingu. Dość regularnie, sesje wizerunkowe wykonywane są w dużych korporacjach i przedsiębiorstwach, gdzie podczas kilku dni fotografowani są wszyscy pracownicy firmy bądź oddziału i oczywiście – zarząd.
Właściciele małych, często jednoosobowych powinni jednak również poważnie zastanowić się nad inwestycją w profesjonalnie wykonany portret, który będą mogli umieścić na swojej stronie www, w różnego rodzaju broszurach informacyjnych, materiałach z konferencji czy nawet na wizytówkach. Nic nie stoi na przeszkodzie, by taką sesję wykonał sobie trener osobisty, stomatolog, rękodzielnik albo bloger. Każdy, kto szuka ludzi do współpracy lub zatrudnienia lubi wiedzieć z kim ma do czynienia – profesjonalne zdjęcie jest niezbędne choćby do CV lub internetowego portalu zawodowego.
Czy można inaczej?
Większość zdjęć biznesowych przypomina fotografie, które można znaleźć w bankach zdjęć w Internecie lub w dowodach osobistych. Pokazują owszem wizerunek przedsiębiorcy, ale nie mówią nic o jego charakterze i w żaden sposób nie wyróżniają się na tle setek podobnych. Czy to dobrze? Nie bardzo. Jeśli chcesz przyciągnąć klientów do swojego biznesu – szukasz sposobów na wyróżnienie się; inwestujesz w odpowiedni, sprzedający copywriting, w reklamę, która wybije się z szumu informacyjnego reklam konkurencji. Dążysz do znalezienia idealnego sposobu na przyciągnięcie i przywiązanie do siebie klienta? Odpowiednio wykonana sesja wizerunkowa może być jednym z nich.
Przy tworzeniu biznesu (zwłaszcza małego) wiele myśli się o tym, jakimi zasadami chce się kierować w prowadzeniu swojej działalności, kim mają być jego klienci docelowi oraz komunikować się z nimi tak, aby nawiązywać jak najbliższe i najcieplejsze relacje. Jeśli dobrze przemyślałaś te punkty, to podstawę do wykonania wyjątkowej sesji wizerunkowej już masz.
W zależności od tego, kim są Twoi klienci i co chcesz im zakomunikować, powinnaś zaakcentować w fotografiach biznesowych takie cechy Twojej osobowości, które najbardziej ich do Ciebie przyciągną.
Pamiętaj, że mówi się, iż „jeśli jesteś sobą, nie masz żadnej konkurencji”. Pokaż więc siebie przy pracy, ale pokaż też swoją prawdziwą twarz. Może warto wprowadzić do fotografii wizerunkowych odrobinę luzu i uśmiechu, albo zaaranżować sytuacje z dnia codziennego, żywcem wyrwane z ferworu Twojej pracy? Na pewno wiesz, że takie zdjęcia wywołują najwięcej pozytywnych reakcji.
Zacznij od znalezienia odpowiedniego fotografa – takiego, który może pochwalić się portfolio przede wszystkim w fotografii biznesowej. Jeśli ktoś zajmuje się jednocześnie fotografią produktową, ślubną, a w międzyczasie wykonuje sesje wizerunkowe – to nie będzie najlepszy wybór. Fotografia, jak każda dziedzina, wymusza specjalizację. Najlepsi profesjonaliści działają tylko w jednej lub dwóch dziedzinach. Przejrzyj zdjęcia, które fotograf wykonywał innym firmom – jeśli ma różnorodne fotografie, ukazujące różne zawody w wyjątkowy, oryginalny sposób, warto go zatrudnić, nawet jeśli koszt może być wyższy niż w innych ofertach. Pamiętaj, że taka sesja ma potem sprzedawać usługi lub produkty Twojej firmy – warto w nią zainwestować i zrobić na wysokim poziomie.
Przemyśl, co chcesz przekazać swoimi portretami – czy w Twojej branży niezbędny jest profesjonalizm, wiedza i fachowa obsługa czy może raczej luźne podejście do klienta i kreatywność? W zależności od tego – wspólnie z fotografem wybierzcie najlepsze pomysły na tło dla zdjęć, miejsce, w którym będziecie je wykonywać (to może być miejsce Twojej pracy, ale wcale nie musi!). Może jesteś trenerką fitness? Wtedy warto byłoby zrobić parę zdjęć podczas ćwiczeń albo nawet podczas zajęć z klientem. Jeśli jesteś blogerką – pomyśl o zdjęciu z rodziną, przy pracy w biurze domowych, a może w kawiarni?
Dobierz odpowiedni strój i dodatki, najlepiej jeśli skonsultujesz to ze stylistą i pójdziesz na profesjonalny makijaż do wizażystki. Dzięki temu unikniesz błędów w doborze stroju, które mogłyby odwrócić uwagę patrzącego od tego, co najważniejsze – Twojego wizerunku i Twojej osobowości. Przygotuj w ramach dodatków atrybuty Twojego biznesu – laptop i telefon, sprzęt sportowy, akcesoria kuchenne, wszystko, co kojarzy się z Twoją firmą i tym, co robisz.
Pamiętaj, że koszty takiej sesji zależne są od bardzo wielu czynników – od ilości osób (i zdjęć, które otrzymasz po sesji), od tego, czy fotografie obejmują tylko portrety indywidualne czy też zbiorowe; czy wśród zdjęć znajdą się obrazy aranżowane i sytuacyjne; czy zatrudnisz dodatkowe osoby do pomocy – jak stylista oraz wizażysta (a może zapewnia to fotograf w cenie usługi? Zazwyczaj to bardzo korzystna opcja!). Przygotuj się, że taka sesja potrwa dłużej niż godzinę, więc najlepiej zarezerwuj sobie na nią cały dzień, podczas którego skupisz się tylko na zdjęciach.
I nie martw się – najlepsze zdjęcia wychodzą dopiero, kiedy się zrelaksujesz. Pierwsze minuty sesji zazwyczaj są dla rozgrzewki. Jeśli zastanawiasz się, czy warto zainwestować pieniądze (zazwyczaj niemałe) w profesjonalną sesję wizerunkową odpowiedz sobie na pytanie, jak Ty oceniasz firmy, których zdjęcia zamieszczone na z pozoru profesjonalnych witrynach internetowych, są fitografiami niskiej jakości albo wyglądają jak ściągnięte z banków zdjęć. Czy zatrzymają Cię na dłużej? Czy powodują, że skorzystasz z usług danego przedsiębiorcy? A może kiedy zamkniesz stronę, zapomnisz o jej istnieniu już w pięć minut po wyłączeniu przeglądarki? Czy chcesz, by taka była reakcja Twoich potencjalnych klientów na zdjęcie na Twojej stronie? Jeśli nie – to warto zainwestować w profesjonalne podejście do tematu!
Pozdrawiam,
Agata Ciesielska
właściciel w Studio fotografii: Cyk cyk Studio