Nasz mózg myśli obrazami w sposób naturalny. Kiedy słyszymy słowo „pies”, nie wyobrażamy sobie ciągu liter, tylko zwierzę, do którego nazwa ta nas odsyła. U osób z wyćwiczoną i rozwiniętą wyobraźnią pojawi się konkretny i szczegółowy obraz, inni zobaczą jego „ogólny” zarys. Dlatego, aby nasz przekaz był czytelny, tak często posługujemy się różnego rodzaju wizualizacjami – ilustracjami, prezentacjami, wykresami i tabelkami. Myślenie wizualne (ang. visual thinking) bazuje na emocjonalnym i twórczym procesie poznawczym. W sposób intuicyjny identyfikujemy myśli, pomysły i idee, a następnie przedstawiamy za pomocą graficznych symboli (rysunków) tak, aby były czytelne i zrozumiałe dla innych. Jest to doskonała metoda, aby zobrazować złożone informacje prosto i przejrzyście.
Elementy i etapy myślenia wizualnego:
• „widzę”, czyli odbieram informację,
• analizuję, czyli przetwarzam informację i docieram do tego, co w niej istotne,
• wyobrażam sobie, czyli tworzę obraz,
• rysuję, czyli prezentuję myśl za pomocą graficznego zapisu.
Dlaczego warto wykorzystywać myślenie wizualne?
Wiedzę mamy na wyciągnięcie ręki, jednak ludzie z niej nie korzystają, ponieważ są przytłoczeni nadmiarem informacji. W konsekwencji utrudnione jest rozwiązywanie problemów zawodowych i osobistych, co często powoduje w nas stres, a niekiedy nawet i paraliż w momencie podejmowania decyzji.
Dzięki myśleniu wizualnemu i prostym rysunkom możemy:
• rozwinąć pamięć i kreatywność,
• szybko zapisywać pomysły,
• wydobyć to, co istotne w danym zagadnieniu,
• rozwinąć umiejętność rozumienia i myślenia analitycznego,
• zwiększyć swoją wydajność,
• szybciej przyswoić nowe informacje,
• wzmocnić motywację i swoją samoocenę.
Myślenie wizualne w biznesie
Każde narzędzie, które wpływa na kreatywne rozwiązywanie problemów ma w biznesie olbrzymią wartość, ponieważ wpływa na efektywność i motywację zespołu, niweluje stres i stymuluje rozwój.
Zapis graficzny można wykorzystać w:
• definiowaniu problemów,
• rozwijaniu i wdrażaniu pomysłów,
• burzy mózgów,
• porządkowaniu informacji,
• planowaniu zmian,
• tworzeniu punktu wyjścia do dyskusji,
• planowaniu i przedstawianiu scenariusza działań,
• opracowania strategii,
• tłumaczeniu procedur,
• komunikowaniu się z pracownikami i klientami.
Dodatkowo myślenie wizualne daje nam łatwe, dostępne i całkowicie darmowe narzędzie, które nie wymaga szczególnych kompetencji, ani umiejętności. Sketchnoting (ang. sketch – szkic, noting – notowanie) to metoda dla każdego, ponieważ tu nie chodzi o artystyczne i piękne rysunki, tylko o uproszczony i zrozumiały przekaz bazujący na prostych symbolach, tekście i kolorach.
W Polsce sketchnoting jest dość nowym zjawiskiem, ale już wzbudza coraz większe zainteresowanie. Ciekawostką jest fakt, że w tej dziedzinie dominuje płeć piękna, czego przykładem jest grupa Mazanek Polskich, niezwykle aktywny zespół składający się z Ryślicielki Klaudii Tolman, Agaty Jakuszko-Sobockiej, Natalii Klonowskiej, Gabrieli Borowczyk oraz Oli Krawczyk.
Osoby zainteresowane tematyką myślenia wizualnego i sketchnotingu zachęcam do zapoznania się z książkami Dana Roama – „Narysuj swoje myśli. Jak skutecznie prezentować i sprzedawać swoje pomysły na kartce papieru” oraz „Wszystko można narysować. Wykorzystanie myślenia wizualnego w biznesie”.
Pozdrawiam
Elżbieta Kiergiet-Szkutnik
autorka bloga: Twórczotka