Każdy z nas ma inny gust, inne poczucie estetyki i inne spojrzenie na rzeczywistość. Niestety często nie bierzemy tego pod uwagę i oceniamy innych, na podstawie swoich, subiektywnych odczuć. Taka już jest, ludzka natura. Często idziemy na skróty i wkładamy innych ludzi w pewne ramki, które potocznie nazywamy stereotypami.
Skąd wzięły się stereotypy w naszym myśleniu? Powstały dlatego, że ludzki mózg jest po prostu ograniczony. Istnieją we wszystkich kulturach świata. Mijając codziennie setki ludzi na ulicy, nie jesteśmy w stanie poznać każdego z osobna tak dobrze, aby uzyskać o nim obiektywny i zgodny z rzeczywistością osąd, dlatego nasz umysł tworzy skróty myślowe, grupuje ludzi pod względem ich wspólnych cech i automatycznie kategoryzuje.
„Gdy kierujemy się stereotypami, oceniamy człowieka na podstawie opinii o danej grupie społecznej, nie zaś indywidualnie – na podstawie jego własnych cech. Dlatego też możemy się mylić.
Tak oto wystarczy, że zobaczymy kogoś w lekarskim fartuchu, ze stetoskopem przewieszonym na szyi, od razu uznamy go za lekarza – a przecież może nim nie być. Jeśli spotykamy na ulicy elegancko ubranego mężczyznę, w dobrze skrojonym garniturze, wysiadającego z lśniącego Lamborghini, widzimy w nim skutecznego biznesmena, nie spodziewając się zupełnie, że może być jedynie, wysoko postawionym członkiem narkotykowej mafii. Stereotypy powodują, że wkładamy ludzi w ramki, które wcale nie muszą pozostawać zgodne z rzeczywistością.
„Sama także spotykam się z „wkładaniem w ramki”. Interesuje mnie wizerunek i marka osobista, a słowo wizerunek kojarzone jest wyłącznie z wyglądem zewnętrznym. Specjalistami od wizerunku nazywa się przecież głównie fryzjerów, wizażystów, stylistów. Nie przeczę, wygląd zewnętrzny jest bardzo ważnym elementem składowym wizerunku, ale wizerunek to znacznie szersze pojęcie.
Nie powinniśmy zapominać, że wizerunek to także inne, nie mniej ważne elementy. To przede wszystkim mowa ciała, czyli to, jak się poruszamy, jak gestykulujemy. To nasza mimika, postawa, a nawet ruchy źrenic. Słowem, mowa ciała jest tym, co mówi nasze ciało, kiedy usta milczą. Wrodzony język, który przez wielu jest niedoceniany, a tak naprawdę jest najbardziej szczery i na jego podstawie jesteśmy w stanie wychwycić fałsz i emocje, które osoba mówiąca chce przed nami ukryć. Mowa ciała nie kłamie.
Wizerunek, to także umiejętności interpersonalne, czyli umiejętności społeczne, które wykorzystujemy w kontaktach z ludźmi. Umiejętność nawiązywania kontaktu, umiejętność uważnego słuchania, a także przemawiania podczas wystąpień publicznych. To także zdolności negocjacyjne, umiejętność pracy w zespole, asertywność, rozwiązywanie konfliktów, czy też wywieranie wpływu. Samo przyswojenie sobie umiejętności interpersonalnych, nie jest warunkiem wystarczającym do tego, aby nasza komunikacja była naprawdę skuteczna. Ważne jest bowiem, aby umiejętnie analizować sytuację i zastosować właściwą strategię postępowania oraz odpowiednią postawę w relacjach z innymi ludźmi.
W wizerunku ogromną rolę odgrywa także sposób mówienia, czyli głos i umiejętność właściwego posługiwania się nim. Tembr głosu odgrywa istotną rolę w tym jak jesteśmy odbierani przez innych. Na przykład osoby o głosie wysokim i piskliwym mają znacznie trudniejszą drogę do tego, żeby być potraktowanym poważnie i dłużej muszą pracować, aby uznano ich za profesjonalistów w swojej dziedzinie.
Nie bez znaczenia dla wizerunku jest także umiejętność budowania relacji z ludźmi, a także przestrzeganie zasad savoir-vivre oraz etykiety, zarówno w życiu codziennym, jak i w biznesie.
Sporo tego, prawda? To właśnie tymi wszystkimi elementami wizerunku zajmuję się na co dzień, uznając je za absolutnie fascynujące i znacznie ważniejsze od ubrania czy makijażu. Sama fryzura, makijaż i strój nie gwarantują bowiem sukcesu na dłuższą metę…
Wizerunek wcale nie musi być idealny. Ważne natomiast jest to, aby pasował do właściciela. Jeśli weźmiemy wszystkie wymienione jego elementy pod uwagę i złożymy w całość jak puzzle, pasujące do osoby, której dotyczy, stworzymy harmonijny obraz. Tak zbudowany wizerunek, stanowił będzie odzwierciedlenie osobowości, cech charakteru, temperamentu i celów. Stanie się także doskonałym narzędziem w budowaniu i komunikacji naszej własnej, silnej marki osobistej.
Pozdrawiam,
Alina Stasiak
autor: Bądź z siebie dumny
photo: Trend Chaser