Pojawiły się w latach 50 XX wieku i szturmem zdobyły pierwszeństwo na damskich nosach. Do dziś trudno wyjaśnić dlaczego akurat Ray-Ban – Weyferer bo o tym modelu mowa, stał się ikoną wśród damskich okularów słonecznych na kolejnych 60 lat.
Być może wynika to z ich wyrazistego kształtu i mocnej, charakterystycznej górnej linii oprawek. Zdecydowany, nieco przerysowany design świetnie prezentował się zarówno w kadrze aparatu fotograficznego, jak i oku kamery. Dzięki temu szybko zyskał zastosowanie w największych produkcjach filmowych. Największej sławy przysporzyła temu modelowi produkcja z lat 60 tych – Śniadanie u Tiffaniego, w reżyserii Blake’a Edwardsa.
Największym przełomem był jednak film Ryzykowny interes z Tomem Cruisem w roli głównej. Przed tym filmem Ray Ban sprzedawał około 18tys sztuk rocznie, po tym filmie 360 tys.!;) Nie sposób nie wspomnieć także kultowego filmu – Blues Brothers;)
W Wayfarerach fotografował się także James Dean lub.. prezydent USA J. F. Kennedy.
Chwilowo wyparte przez równie charakterystyczne, co przerysowane lenonki lub awiatiory, powróciły z wielkim boomem w początkach XXI wieku. Kilka lat temu na potęgę zaczęły stylizować się w nich amerykańskie celebrytki jak Sienna Miller lub Mary Kate-Olsen.
Niestety wraz z oficjalnym powrotem Weyfererów ruszyła również masowa produkcja ich falsyfikatów. Dziś okulary określane mianem „Ray-Ban – Wayferer” kupić można nawet za kilka dolarów, na egipskich lub tunezyjskich plażach. Warto wiedzieć jak odróżnić oryginał od taniej podróbki.
Oto kilka łatwych sposobów:
- Po pierwsze, nachylenie szkieł okularów do ich „noska”. Szkła i nosek oryginalnych Weyfererów leżą w stosunku do siebie pod kątem ostrym, w delikatnym nachyleniu.
- Po drugie, napisy. Na prawym nauszniku powinno być napisane „WAYFARER Hand Made In Italy” wraz z charakterystycznymi literami CE. Na lewym – numer modelu (RB2140), kolor (901 w przypadku czarnego) oraz wymiary, np. 50 22, przedzielone kwadracikiem. Na końcu – cyfra i litera. Warto zwrócić uwagę na jakość sporządzenia napisu, czy napis jest równy, czy litery nie są rozmyte albo krzywe.
- Po trzecie, szkła. Na lewym szkle są wygrawerowane litery RB, tuż pod zawiasem. Na prawym jest napis Ray-Ban, nadrukowany w górnej części.
- Po czwarte, naklejka. Na jednym ze szkieł jest też złoto-czarna naklejka – zwróć uwagę, czy jest na niej napisane Luxottica, a nie Bausch & Lomb. Ta ostatnia marka już od kilkunastu lat nie produkuje Ray-Banów!
- Po piąte, opakowanie. Karton swoją drogą warto sprawdzić (na jednym boku musi się znajdować naklejka z danymi okularów, jak. np. kolor czy rozmiar, ale to akurat nie jest wyznacznik, bo zdarzają się podrobione okulary w oryginalnym kartonie). Ważne jest również etui.
- Po szóste, etui. Etui jest uszyte z materiału przypominającego skórę i raczej nie jest gładkie. Co ważne – złoty nadruk z boku ma być złoty a nie żółty i bardzo wyraźny, nie ma mowy o krzywym nadruku. Tu też zwróć uwagę na słowo „Luxottica” – to od lat producent Ray-Banów. Na zatrzasku wygrawerowane winno być logo marki.1
Jeśli więc decydujemy się postawić na klasykę – zadbajmy by była ona traktowana z należytą pieczołowitością wykonania;)
1: cytat wyliczenia – www.kimono.pl