ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Somatotypologia - KoBBieciarnia Beauty & the Business

Czy zastanawiałaś się kiedyś dlaczego tyjesz o wiele łatwiej niż Twoja koleżanka? A może widziałaś kiedyś osobę pochłaniającą ogromne ilości niezdrowego jedzenia, która niezależnie od tego, wciąż mogła pochwalić się nienaganną sylwetkę? Czy wiesz dlaczego jednym, trudniej niż innym wypracować umięśnione ciało? Odpowiedź na te pytania tkwi w jednym słowie – somatotypologia.

Somatotypologia to  system klasyfikacji sylwetki, opracowany przez amerykańskiego psychologa Williama Herberta Sheldona. Swój projekt oparł na analizie ponad 4000 zdjęć przedstawiających sylwetki różnych osób. Badał związek budowy ciała z cechami charakteru. Swoim doświadczeniem dowiódł, że istnieją trzy główne typy sylwetek, które można zidentyfikować przez ocenę cech zewnętrznych, uwzględnienie różnych cech metabolicznych oraz składu ciała. W dzisiejszym artykule, na pierwszy ogień weźmiemy endomorfików – ich opis, predyspozycje oraz zalecenia co do treningu i żywienia.

endomorficy kobbieciarinaCechy charakterystyczne endomorfika:

  • częste zmęczenie, brak energii i ospałość
  • wolny metabolizm
  • łatwe zasypianie
  • głęboki sen
  • naturalnie wysoki poziom tkanki tłuszczowej
  • trudność w chudnięciu
  • łatwe przybieranie na wadze
  • służą mu duże ilości białka i niskie spożycie węglowodanów
  • krótkie i masywne kończyny
  • krępa sylwetka
  • zwykle grubokościsty

dieta-somatotypologia

Jak powinien ćwiczyć endomorfik?

Endomorfikom bardzo ciężko utrzymać niski poziom tkanki tłuszczowej, priorytetem winien stać się dla nich zatem, jak najczęstszy wysiłek kardio połączony z siłowym. Najlepszy czas aerobów to 45-60 minut. Endomorficy muszą walczyć o metabolizm na wysokich obrotach i dlatego stale powinni być w ruchu. Dodatkową wskazówką jest postawienie na trening składający się z ćwiczeń wielostawowych, co zwiększy ilość spalonych kalorii. Aktywność musi towarzyszyć takim osobom do końca życia – dzięki niej, łatwiej nadrabiają stracone kilogramy.

Co powinien jeść endomorfik?

Z cech charakterystycznych jasno wynika, że endomorfik musi bardzo się pilnować z dietą: każde odstępstwo od zaplanowanych posiłków bardzo szybko da o sobie znać w ilości tkanki tłuszczowej. Priorytetem jest białko i zdrowe tłuszcze przy mniejszej ilości węglowodanów skrobiowych. Tu dobrze sprawdza się rotacja węglowodanami lub spożywanie ich w porach około treningowych. Endomorfikom służy zasada 90/10. Wedle jej treści, tylko 10% kalorii w tygodniu pochodzić winno z oszukanych posiłków.

Pomimo wielu cech charakterystycznych, trzeba pamiętać, że granice są dość subiektywne, a „czyste” przykłady reprezentantów powyższych grup, występują w naturze bardzo rzadko. Najważniejsze to znaleźć dominujący w naszej sylwetce typ. Znacznie przyspieszy to robienie postępów. O kolejnych typach opowiem w następnym wpisie.

Ściskam,

Wiktoria Mila

Autorka bloga: Wiktoria Mila

- A word from our sposor -

Istnieją tylko 3 typy ludzi. SPRAWDŹ, czy należysz do grupy endomorfików!