KoBBieciarnia: Kasiu dotarła do nas radosna informacja o tym, że w dniach 25 – 27 września zaplanowałaś dla mieszkanek naszego Regionu kolejną atrakcję, Warsztaty „Korpo odczarowane” w Mesznej. Do kogo skierowane jest to wydarzenie?
Kasia Daniek: Rzeczywiście, wśród wielu inicjatyw i aktywności jakie proponuję na co dzień mieszkankom naszego regionu, na nadchodzący wrzesień, wraz z koleżanką – Beatą Marciniak, coachem i trenerem rozwoju osobistego, zaplanowałam coś specjalnego – Warsztaty „Korpo odczarowane”. Zapraszam na nie wszystkie mieszkanki Podbeskidzia zainteresowane tematyką korporacyjną – te, które już współpracują z korporacja, jak i te które chcą w przyszłości świadczyć dla niej jakieś usługi. Z założenia warsztaty te służyć mają zweryfikowaniu wyobrażenia przeciętnego odbiorcy o korporacji, poznaniu tego, czego korporacja od Was potrzebuje i wymaga, a czego zazwyczaj nie otrzymuje, odszyfrowaniu jak należy z nią współpracować – dla obopólnych korzyści.
KoBBieciania: Nie mogę pominąć tego prostego pytania – skąd ten pomysł? Poznałyśmy już w KoBBieciarni Twoje zaangażowanie w inicjatywy społeczno-kulturalne i stwierdzić możemy z całą pewnością, że na nadmiar wolnego czasu nie narzekasz;)
Kasia Daniek: Odpowiedź na to proste z pozoru pytanie wymaga nieco bardziej szczegółowego wyjaśnienia. Będąc młoda panią manager wyobrażałam sobie, że wystarczy wyrazić swoje oczekiwania, a każdy będzie je spełniał dokładnie tak, jak chciałabym aby zostały zrealizowane. Dużo wysiłku włożyłam w naukę precyzyjnego wyrażania swoich myśli, jasne formułowanie zdań i każdorazowe upewnianie się czy mój rozmówca zrozumiał nadawany z mojej strony przekaz. Tak uzbrojona w nabyte umiejętności i potrzebną mi wiedzę, otworzyłam szeroko furtkę moich oczekiwań, zaprosiłam do niej współpracowników oraz zewnętrzne firmy i… czekałam na efekty.
Jakież było moje zdziwienie i rozczarowanie, gdy po raz pierwszy moje oczekiwania nie znalazły odzwierciedlenia w tym co zobaczyłam! To było jak odwołana randka z Brucem Willisem! Totalna porażka, rozczarowanie i załamanie. Stopniowo zaczął pojawiać się także brak wiary w moje managerskie kompetencje.
W pierwszym odruchu pomyślałam, że zrobiono mi to na złość. Zaczęłam zastanawiać się gdzie powstał konflikt. Rozpatrywałam też bunt, cichy sabotaż, roztargnienie, brak umiejętności i kilka innych powodów. Żadne z moich podejrzeń nie znalazło jednak ostatecznie potwierdzenia, a poczucie porażki z powodu źle wykonanego zadania, pozostało we mnie na długo, wbijając się swym ostrzem w samo serce mojej managerskiej dumy. Musiałam przełknąć tę żabę.
Gdybym tylko pomyślała wtedy szerzej i nie koncentrowała się wyłącznie na sobie, gdybym zauważyła, że przekaz ma dwa kanały – nadawczy (czyli ja) i odbiorczy (czyli osoba do której mówię), a informacja na wejściu może różnic się istotnie od informacji „na wyjściu”. Uczy nas tego przecież od najmłodszych lat zabawa w głuchy telefon. Nie wystarczy jednak przekazać informację i zapytać o jej zrozumienie. Należy pójść o krok dalej i upewnić się, że Ty i Twój rozmówca tak samo rozumiecie poszczególne składowe przekazu i w ten sam sposób chcecie realizować wspólne cele.
Przykładowo, jeśli poproszę o coś jasno i precyzyjnie, zakreślając od razu konkrety swojego żądania i uwzględniając kontekst sytuacyjny, w jakim ja i mój rozmówca wspólnie jesteśmy osadzeni, jak choćby: „Na piątek przygotuj mi zestawienie sprzedaży z ostatniego miesiąca”, obie strony zrozumieją przecież o jaka sprzedaż chodzi, czy dotyczy to obrotów, czy ilości wystawionych faktur, jak ma wyglądać zestawienie i czemu ma służyć, do kogo potem trafi itd. Tylko wtedy jest szansa na wyprodukowanie i otrzymanie produktu przydatnego dla obu stron.
Podobnie jest z komunikacja oczekiwań w przypadku szkoleń. Korporacja wie czego oczekuje i stara się te oczekiwania przekazać trenerom. Często jednak nie otrzymuje od nich tego, czego tak naprawdę sobie życzyła. I kto jest temu winien? Niby nikt, a jednak wszyscy;)
Jak wiec uniknąć nieporozumień i jak zrozumieć korporację? Dostrzegając potrzebę lepszego przygotowania firm zewnętrznych do współpracy z korporacją powstało właśnie to szkolenie. Na pomysł jego poprowadzenia wpadłyśmy wspólnie, w trakcie jednej z moich rozmów z Beatą. Opowiedziałam jej swoją historię, a ona zagadnęła do mnie „Hej, a dlaczego by nie opowiedzieć o tym co przeszłaś? Przestrzec innych ludzi przed tym co za Tobą.” Długo nie musiała mnie namawiać – dzięki „Korpo odczarowaniu” pokaże Wam jak uniknąć wzajemnych frustracji i zrobić z korporacji klienta na całe życie.
KoBBieciarnia: Rozumiem, że możliwość uczestnictwa w warsztatach pozostaje wciąż otwarta?
Kasia Daniek: Zapisy na warsztaty trwają. Wszelkie dane kontaktowe znajdziecie w wydarzeniu: https://www.facebook.com/events/659944677469113/
Serdecznie zapraszam!
KoBBieciarnia: Zatem i my przyłączamy się do zaproszenia, zwłaszcza że KoBBieciarnia z przyjemnością wspiera warsztaty naszej Redaktorki Kasi swoim patronatem medialnym!