Jakiś czas temu pisałam o świadomych kobietach, tych w korporacjach i w biznesie. Wszystkie łączy przedsiębiorczość i pasja do tego co robią. Znają swoją wartość i z determinacją dążą do celu. Dwa, wyżej wymienione środowiska stanowią dla mnie od lat, środowisko naturalne. Dziś napiszę jednak o czymś z zupełnie innej beczki. O branży modowej, do której ostatnio zajrzałam przez uchylone drzwi…
Poznałam niesamowitą kobietę, która rozwija swoją markę, Absolut Dimension. Anna Długołęcka. To właśnie ona pokazała mi, że nie trzeba mieć wielkich ambicji tworzenia sieci sklepów i „telewizyjnych” kolekcji, aby osiągnąć sukces w branży odzieżowej. Dzięki niej poznałam tajniki mody, projektowania i wyzwania, jakie się kryją pod hasłem „fashion”. Zrozumiałam, że moda to nie tylko wielki biznes, wybiegi, wychudzone modelki i ciuchy z „sieciówek”. Moda to styl, wizerunek i przekaz. Musi być spójna z naszym wnętrzem, dlatego tak ważne jest odnalezienie i pokazanie kobietom ich piękna. Brak zrozumienia dla tej prostej prawdy powoduje, że większość kobiet, w pogoni za aktualnymi trendami zapomina o sobie i swoim indywidualnym stylu, dlatego tak często widzi się na ulicach piękne kobiety ubrane dość… dziwacznie.
Okazuje się jednak, że poza sposobem na najprostsze, a zarazem najprzyjemniejsze wyrażenie samej siebie, moda może być też pasją i pomysłem na unikalny biznes. Nie jest tajemnicą, że początek każdego biznesu to duże wyzwanie. To nie tylko plany i inwestycje, ale również decyzje o pierwszych krokach w kierunku budowania marki, inspiracje i życiowe doświadczenia. W rozmowie z Anią, zdradziła mi kiedyś:
„Projektowaniem i sztuką, głównie operową, zajmuję się od bardzo dawna. To była długa droga poprzez podróże po świecie, fascynację klimatami etno, mitologiami, religiami i filozofiami. Nie ma chyba dziedziny, którą nie byłam w przeszłości zafascynowana. Tworzenie marki rozpoczęło się właściwie od faktycznego zbadania rynku, spotkań z kobietami, rozmów. Zaczęło się jednak przede wszystkim ode mnie samej. Od mojej irytacji odczuwanej wobec aktualnych trendów. Moja frustracja narastała, kiedy chcąc uzupełnić garderobę, zderzałam się ze ścianą, gdy okazywało się, że przy całym asortymencie dostępnym na rynku, wyjątkowo ciężko mi znaleźć ubranie, które odpowiadałoby mi w pełni i pasowało do pozostałej części garderoby” – mówi Anna Długołęcka.
W Polsce branża modowa rozwija się wyjątkowo dynamicznie. Moda stała się symbolem kształtowania własnego wizerunku, wyrażania siebie. Noszenie odzieży danej marki oznacza utożsamianie się z wyznawanymi przez nią wartościami. Social media, w tym szczególnie blogerzy, wykorzystują ludzką potrzebę rozmawiania o swoich gustach, upodobaniach; chęci poparcia swojej decyzji opiniami innych. Marka modowa to jednak przede wszystkim kreatywność, otwartość na świat i niesamowita energia, który musi wystąpić u ludzi ją tworzących.
„Ciężko wbić się na rynek. Największe trudności dotyczą jednak tych, którzy nie mają indywidualnego stylu i oryginalnego pomysłu. Jeśli zamysł na markę wyrasta z nami od dziecka i sami doświadczamy jej na zasadzie „eksperymentu”- istnieje duża szansa, że znajdą się i inni, którzy otworzą się na podobne pomysły. Dzięki temu sami stworzymy rynek.”
Polska moda powstaje z potrzeby oddolnej. W naszym kraju nie ma wielkiego kapitału inwestycyjnego, zapewniającego markom i ich twórcom bezpieczeństwo finansowe. Polscy projektanci w zdecydowanej większości radzą sobie sami, bez wsparcia choćby podstawowego zaplecza biznesowego. Dla wielu z nich, w tym Ani, nie stanowi to jednak problemu, który uniemożliwiałby swobodne działanie na rynku:
Główny problem stanowi w Polsce mały kapitał. Na szczęście wszechświat jest już tak skonstruowany, że w najmniej spodziewanej chwili, ni stąd ni zowąd, znajdujemy dokładnie takie zasoby, jakie w danej chwili są nam potrzebne. Dziś wiem, że gdybym startowała z większym kapitałem, nie uchwyciłabym istoty, która dziś stanowi moje know-how.” – wspomina Anna.
Prowadzenie firmy modowej wymaga zrozumienia, z czego płynie satysfakcja dla klienta. To ona motywuje go do zakupu, determinuje to, na co zwraca uwagę. Tworzenie marki w branży fashion nie należy do łatwych, ale dla wszystkich, którzy poznali tajniki, zrozumieli i opanowali rządzące w branży prawa, może być ekscytującą drogą. O jej przebiegu opowiem jednak w kolejnych odsłonach mojego cyklu.
Pozdrawiam,
manager, wykładowca, polityk