Magia spożywania. O tym, jak specjaliści manipulują naszym apetytem

0
11

Wiele czynników ma wpływ na to ile, gdzie i jak długo jemy. To tak jakbyśmy byli kukiełkami, a ktoś obok pociągał za sznureczki. Każdy sznureczek to wybrany element otoczenia. Przypuszczam, że do tej pory nie zwracaliście uwagi na szczegóły, które popychają Was do konkretnych zachowań w trakcie spożywania posiłku. Najwyższa pora zacząć…

jak otoczeniem wpłynąć na apetyt kobbieciarniaSpójrzcie na fotografię zamieszczoną powyżej. Gdybyście planowali wyjście do podobnej restauracji zdecydowalibyście się na szybki posiłek czy raczej długie delektowanie się  posiłkiem? Pozwolę sobie stwierdzić, że większość z Was wybrałaby romantyczną kolację z partnerem/partnerką. Mało prawdopodobnym jest, abyście zdecydowali się wpaść tutaj na biegu, aby zakupić kanapkę na wynos lub zjeść ją pospiesznie przy stoliku.

W większości przypadków mamy do czynienia z  kompleksowym działaniem na naszą podświadomość.  Do najważniejszych czynników możemy zaliczyć: oświetlenie, kolory, muzykę, zapach.

  1. Oświetlenie.  Intensywne oświetlenie potraw podnosi jego pożądalność. Wówczas widzimy o wiele dokładniej każdy szczegół potrawy przez co wydaje nam się ona bardziej smakowita. Jasne światło dodatkowo wykorzystywane jest w miejscach, gdzie preferuje się szybkie jedzenie. Stosowane jest m.in. w barach szybkiej obsługi. Ciekawym zjawiskiem są restauracje, które w dni wzmożonego ruchu rozjaśniają pomieszczenia w celu zwiększenia przepływu klientów.  Najczęściej w restauracjach możemy spotkać przygaszone światła. Wywołują one wrażenie relaksu i skłaniają do działania bez pośpiechu. Kolacja w takim miejscu trwa zdecydowanie dłużej.
  2. Muzyka. W tej kwestii warto dostosować się do ogółu. Nastrojowe i spokojne rytmy są uniwersalne – zwiększą ochotę na jedzenie.
  3. Zapach. Jest jednym z najsilniejszych odczuć w przypadku żywności. Czy jesteście w stanie przejść obojętnie obok stoiska pachnącego świeżymi bułeczkami? Ja nie potrafię oprzeć się pokusie! Doskonalę zdaje sobie sprawę, że jest to chwyt poniżej pasa wykorzystywany nagminnie w dyskontach lub gastronomi. Jeśli chcesz zachęcić kogoś do jedzenia koniecznie skorzystaj z tego triku. Dziwne, że to tej pory nikt nie wpadł na pomysł stworzenia perfum o zapachu pieczonych bułeczek. Sądzę, że przykuwały by uwagę wszystkich do około . Każdy chciałby Was schrupać;)

jak otoczeniem wpłynąć na apetyt kobbieciarniaKolory. Dlaczego barwniki są tak szeroko stosowane w produktach spożywczych? Bo jesteśmy wzrokowcami i uwielbiamy piękne potrawy. Istotny jest nie tylko wygląd samych produktów, ale i również sposób ich podania. Jeśli zależy nam na wyeksponowaniu walorów naszego dzieła kulinarnego, podajmy je na talerzu w kontrastowym kolorze. Badania preferencji żywieniowych dowodzą, że jesteśmy w stanie zjeść o wiele więcej jeśli potrawa występuję w kontrastowym naczyniu. Przykładowo zupa pomidorowa wygląda o wiele bardziej kusząco w białej miseczce niż w czerwonej. Ciekawe jest spostrzeżenie dotyczące naczyń przeźroczystych. Jak wynika z badań, z naczyń przeźroczystych zjadamy o wiele większe ilości. Właściwie, nic w tym dziwnego. Jak można odwrócić wzrok, kiedy smakołyki wyglądają do nas i tak pięknie prężą swoje wdzięki. Rada dla osób na diecie: zapomnij o przezroczystej zastawie.

Warto zwrócić również uwagę na tonację kolorów. Zgodnie z badaniami najkorzystniej oddziaływają na nas kolory ciepłe jak czerwony lub pomarańczowy. Jedno z badań dotyczących picia kawy, dotyczyło sprawdzenia preferencji odnośnie koloru kubka. W kilku kubeczkach podano tę sama kawę. W wynikach jednoznacznie okazało się, że kawa w czerwonym kubeczku jest najsmaczniejsza. W kubku żółtym- zbyt kwaśna, a w brązowym zbyt mocna. W tej sytuacji nie powinniśmy dziwić się dlaczego jedna z firm na rynku wykorzystuje czerwony kubeczek ze swoim logo. Wzmacnia to jej atrakcyjność.

Jak widzicie drobne zmiany mogą przyczynić się do zwiększenia lub ograniczenia ilości zjadanej żywności. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku osób na diecie, które walczą z czyhającymi wszem i wobec pokusami, jak również dla osób starszych, które wraz z wiekiem tracą zainteresowanie żywnością. Wszystkie te triki możecie wykorzystać w przygotowaniach romantycznej kolacji, albo szybkiego obiadu z teściową. Życzę udanej zabawy w budowaniu nastroju!

Pozdrawiam,

dietetyk KoBBieciarni – Wiola Sowińska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here