Perfekcyjny lunchbox dla dziecka? To możliwe! Mamy dla Ciebie 8 pysznych wskazówek

0
16

Dziecięcy lunch box to nie lada wyzwanie dla niejednego rodzica. Co powinien zawierać, aby dziecko zjadło z chęcią, a my – zachowaliśmy pewność, że przyjęło zdrowy posiłek? Nie jest to łatwe zadanie.

Agnieszka Bożek dietetyk współpracująca z Edukacja Żywieniowa.PL podpowiada, jak temu podołać:

Wszyscy chcemy, aby nasze pociechy zdrowo rosły i dobrze się odżywiały. Zadbajmy więc o to, aby dziecko codziennie rano zjadło śniadanie, które doda mu energii. W szkołach są stołówki, w których można zjeść obiad, jednak nie zawsze, podawane tam dania, zadowalają nasze pociechy. Nie powinniśmy też dawać dzieciom pieniędzy, żeby kupiły sobie „coś” w szkolnym sklepiku.

lunchbox kobbieciarniaNajlepszym wyjściem jest zapakować do plecaka lunch boxa, którego zawartość dostarczy energii na kilkugodzinny pobyt szkraba poza domem. Nie jest to jednak łatwe zadanie, gdyż dzieci, mają różne preferencje smakowe i zazwyczaj nie chcą jeść tego, co im przygotujemy. Na dodatek kiedy w szkole, u kolegi, zobaczą kanapki z czekoladą lub słodycze – ze smutkiem zaczynają patrzyć na swój zdrowy posiłek.

Co więc powinien zawierać lunch box?

I. Daj dziecku wybór!

Posiłek do szkoły powinien być dobrze zapakowany. Pomysłowy i zachęcający jest tzw. lunch box – pudełeczko z minimum 3 przegródkami, do którego możemy zapakować ulubione potrawy pociechy. Posiłek dla dziecka warto wcześniej zaplanować, co ważniejsze pozwolić dziecku na to, aby uczestniczyło w planowaniu menu. Niech samo wybierze, jaki rodzaj posiłku danego dnia zabierze, np. czy to będą tradycyjne kanapki czy tosty. Wybierzcie się też na wspólne zakupy, potem razem przygotujcie potrawy do lunch boxa.

II. Postaw na różnorodność

Drugie śniadanie dziecka codziennie powinno składać się z innych produktów. Nikt z nas nie lubi codziennie jeść tego samego dania, a co dopiero nasze pociechy. Codzienne menu całej rodziny (nie tylko na wynos) powinno składać się ze świeżych warzyw i owoców, pełnowartościowego białka i węglowodanów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Należy zrezygnować ze słodyczy, gdyż cukry proste w zbyt dużych ilościach doprowadzają do nadpobudliwości, braku koncentracji, a nawet braku apetytu.

III. Kanapki nie muszą być nudne

Kanapka to ulubiony posiłek naszych pociech. Urozmaicajmy to danie, zamieniając codziennie jakiś składnik. Wybierajmy zamiast pszennego chleba czy bułek pieczywo graham lub pełnoziarniste z nasionami. Kanapkę posmarujmy masłem, które jest bogate witaminy – nie używajmy margaryn. Zamiast wędliny zróbmy pastę do kanapek, np. z jajka i avokado, z tuńczyka, wędzonej makreli, z soczewicy i orzechów, itp. Wzbogaćmy kanapkę warzywami, np. pomidorem, rzodkiewką, sałatą, kiełkami, które dostarczą witamin i minerałów. Możemy także zadbać o odpowiedni kształt kanapki wycinając foremką do ciastek z chleba jakiś kształt np. serduszko. Zamiast tradycyjnych kanapek możemy przygotować wrapy czy sanwiches.

IV. Porcja warzyw i owoców

Do pojemnika warto włożyć ulubiony owoc dziecka. Doskonale sprawdzą się tu również warzywa pokrojone w słupki czy plasterki, np. marchewka czy rzodkiewka. Porcję warzyw i owoców można zastąpić sokiem przygotowanym wspólnie z pociechą. Mogą to być soki lub koktajle owocowe, warzywne lub warzywno-owocowe z dodatkiem orzechów, płatków owsianych czy kaszy jaglanej. Koktajle takie sprawdzą się jednak tylko u starszych dzieci, gdyż młodsze mogą je na siebie wylać.

 

VI. Słodkie, małe „co nieco”

Nie musimy całkowicie pozbawić nasze dzieci słodyczy. Możemy słodkości przygotować wspólnie ze zdrowych składników w domu. Mogą to być np. batoniki zbożowe z suszonymi owocami, muffinki czy ciasteczka owsiane (oczywiście bez cukru). Doskonale sprawdzą się tu również suszone owoce, nasiona czy orzechy. Możemy również przygotować domowe chipsy z warzyw i owoców, np. marchewki, buraka, jabłka, ananasa czy banana.

VII. Co do picia?

Najlepszym napojem dla dziecka jest niegazowana woda mineralna. Nie kupujmy wód smakowych czy słodkich soków, gdyż wpływają one na brak apetytu. Mają tyle cukru, iż nie dziwne, gdy dziecko po ich wypiciu odmawia jedzenia. Jeśli chcemy dać dziecku sok, to przygotujmy go ze świeżych owoców i warzyw.

VIII. Zdrowe nawyki żywieniowe

Wprowadźmy w domu zdrowe nawyki żywieniowe, dawajmy dobry przykład swoim pociechom. Rozmawiajmy o tym, jak ważne jest zdrowa i dobrze zbilansowana dieta. Pamiętajmy też, że „Czym skorupka za młodu nasiąknie…”. Zdrowa dieta rodziny zaowocuje większą odpornością, lepszą koncentracją i samopoczuciem.

Tekst: Sylwia Górzna z Edukacja Żywieniowa.PL

Ekspert: Agnieszka Bożek – dietetyk

edukacja żywieniowa mamy brzuszek kobbieciarnia

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here