Stało się, wróciłam do pracy. Siedzenie w domu z jednym dzieckiem, zamieniłam na zajmowanie się szesnastką. Podobno niektóre matki z chęcią wracają do pracy, gdyż dopiero w niej odpoczywają. Cóż, nie w tym zawodzie. Trafiłam do grupy 2,5–3 latków. Okazało się, że pośród zabaw i ćwiczeń proponowanych maluchom, zabrakło mi krótkich rymowanych wierszyków, które stanowiłyby odpowiednie wprowadzenie do zajęć. Zważywszy na wiek odbiorcy, wierszyki powinny być proste i łatwe do zapamiętania, a jednocześnie, na tyle krótkie, aby nie zanudzić ciekawskiego malucha.
Po kilku dniach poszukiwań, skapitulowałam – uznałam, że skoro nigdzie nie mogę ich znaleźć, napiszę je sama. Oto i one. Krótkie 4 wersowe utwory, które pomogą Twojemu dziecku wytrenować jego pamięć, a Ciebie-wesprą w drodze do dbałości o prawidłowy rozwój intelektu malucha.
Tworząc ćwiczenie, starałam się, aby rymy pozostawały proste, a przez to łatwe do zapamiętania. Wierszyki celowo są krótkie. Cztery wersy to dla pamięci 2-3 latka wystarczająco duży zakres. Chciałam również, aby wierszyki nie zawierały skomplikowanych słów i pozostawały w pełni zrozumiałe dla młodego odbiorcy. Na koniec, choć może przede wszystkim, zadbałam o to, aby miały walor edukacyjny czyli np. utrwalały kolory, opisywały emocje, zawierały pojęcia matematyczne, takie jak góra-dół, mały–duży.
Z doświadczenia wiem też, że tekst który można pokazać jest prostszy do zapamiętania. Dlatego wierszyki można pokazywać! Za pomocą gestów możemy pokazywać to o czym mówimy. Wystarczy tylko przedstawić określony gest, a dziecko samo powtórzy słowa. Ćwiczenie pamięci w tym wieku jest bardzo istotne dla rozwoju mózgu, dlatego w przedszkolu czy szkole, uczy się piosenek i wierszyków na pamięć.
Mam nadzieję, że moja twórczość będzie dla Was bazą do zabaw ze swoimi dziećmi!
MIŚ – Części ciała
To jest misio, misio Rysio (pokazujemy na maskotkę)
Tu ma łapki, uszy, pysio, (pokazujemy kolejne części ciała)
Tu ma brzuszek a tu pępek, (pokazujemy kolejne części ciała)
Gdy miś śpi zwija się w ….. kłębek. (przykładamy ręce do policzka, chowamy głowę )
Deszczyk
Deszczyk kapie kap, kap, kap, (uderzamy paluszkami o podłogę)
Chcesz deszczyku to mnie złap! (pokazujemy gest obejmowania)
Ja się Ciebie dziś nie boję, (kiwamy przecząco palcem)
Wyszłam na dwór z parasolem. (nad głową robimy daszek z rąk)
Kolory
Zielony jak trawa, żółty jak słońce, (pokazujemy ręką na podłogę, na sufit)
Czerwony jak serce dla mamy gorące, (dotykamy rączką swojego serduszka)
Niebieski jak obłok i w morzu fale (robimy ręką ruch fali)
Wszystkie kolory już rozpoznaję.
RYBKA góra- dół
Kolorowa rybka mała (robimy ręką ruch fali)
W morzu sobie pływała, (robimy ręką ruch fali)
Raz do góry, raz do dołu, (podnosimy rękę do góry i opuszczamy w dół)
Nie dała się złapać nikomu. (kiwamy przecząco palcem)
PIŁKA liczenie do 3
Piłka skacze raz i dwa, (podskakujemy dwa razy)
W dół i w górę hop-sa-sa (kucamy i wstajemy)
Piłka skacze raz dwa trzy, (podskakujemy trzy razy)
Ja ją rzucam łapiesz Ty! (udajemy, że rzucamy i łapiemy piłkę)
Pozdrawiam,
Zuzanna Piórkowska
autorka bloga: Huston, mamy dziecko!