ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Choć wakacje zbliżają się do końca, stragany i ryneczki wciąż uginają się pod ciężarem letnich warzyw i owoców. Rozpoczynamy wielkie odliczanie… Czasu na naładowanie się letnimi witaminami, nie zostało wiele!

Latem, na rynku pojawia się wiele owoców i warzyw, które kipią bogactwem witamin, minerałów i związków odżywczych. Jakimi warzywami i owocami warto opychać się, zanim lato dobiegnie końca?

Czereśnie źródłem jodu

Czereśnie składają się z wody, witamin: A, C, PP, witamin z grupy B, soli mineralnych (m.in. jod, potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez), flawanoidów, antocyjan, garbników, pektyn oraz kwasów organicznych. 100g owoców to tylko ok. 60 kcal! Wspomagają leczenie artretyzmu, opuchlizny i zniekształcenia stawów, a dzięki zawartości jodu (w 100g ok 330mg) chronią przed schorzeniami tarczycy. Pozytywnie wpływają na przemianę materii usuwając zalegające w organizmie toksyny i regulując poziom płynów. Działają przeciwzmarszczkowo, ujędrniająco i liftingująco na skórę. Usuwają też nadmiar soli wzmacniając pracę serca oraz nerek. Ciemnoczerwone owoce zawierają dużo związków aktywnych obniżających ciśnienie krwi.

Śliwka … nie tylko na dobry nastrój

Śliwki zawierają witaminy: C, A, E, K oraz witaminy z grupy B. Ponadto owoce te są doskonałym źródłem potasu, żelaza, magnezu, wapnia, fosforu oraz antyoksydantów. Spożywanie śliwek wspomaga profilaktykę antynowotworową i przeciwmiażdżycową. Korzystnie wpływa na zaparcia, pobudzając perystaltykę jelit. Poprawiają nastrój, sprawność intelektualną i przyswajanie wiedzy oraz łagodzą napięcia emocjonalne i nerwowe. Śliwki wspomagają przepływ krwi i uszczelniają naczynia krwionośne oraz opóźniają proces starzenia się komórek.

Arbuz dla sportowców i nie tylko…

Arbuz w 100g dostarcza tylko 30 kcal, gdyż składa się z wody (92 %), niewielkiej ilości witamin i minerałów. Zawiera jednak przeciwutleniacze opóźniające starzenie się i chroniące przed  nowotworami oraz aminokwasy wzmacniające serce, przyśpieszające proces regeneracji mięśni u sportowców. Dzięki cytrulinie owoc może też wpłynąć na zwiększenie popędu seksualnego u mężczyzn. Ponadto arbuz działa moczopędnie oraz polepsza proces przemiany materii.

Maliny przeciw miażdżycy i nowotworom

Maliny są bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy C, E i K, minerałów: cynku, magnezu, miedzi, manganu, fosforu, żelaza. Zawierają kwasy cytrynowy, jabłkowy i salicylowy oraz pektyny, antocyjany i błonnik pokarmowy. W 100g mają tylko 52 kcal. Spożywanie tych owoców może zapobiec miażdżycy oraz nowotworom. Ponadto usuwają nadmiar wody z organizmu i przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Wzmacniają układ odpornościowy, hamują namnażanie się bakterii jelitowych i korzystnie wpływają na pracę jelit. Sok i syrop z malin to doskonałe leki na przeziębienie – działają napotnie.

Borówka amerykańska na dobrą pamięć

Borówka amerykańska – 100 g  owoców dostarcza ok. 57 kalorii (kcal) oraz 2,4 g błonnika pokarmowego.  Owoc zawiera witaminy z grupy B (B2, B6), witaminy C, E, A, K, minerały: miedź, mangan, potas, fosfor, magnez, wapń, sód, żelazo oraz kwas foliowy i egalowy. Wykazuje silne działanie przeciwnowotorowe, opóźnia procesy starzenia się skóry, wspomaga funkcjonowanie wątroby, poprawia wzrok i pamięć, obniża ciśnienie krwi, wzmacnia żyły i tętnice. Spożywanie borówek chroni układ moczowy przed infekcjami.

Polska Papryka cennym źródłem witaminy C

Papryka stanowi dobre źródło: kwasu foliowego, witaminy C, E, K, A, witamin z grupy B, minerałów (magnez, potas, fosfor, wapń, żelazo, cynk, miedź, mangan). Zawiera też kapsaicynę, flawonoidy, karotenoidy, rutynę i olejek eteryczny. 100 g papryki zielonej dostarcza jedynie 15 kcal, zaś czerwonej – 32 kcal. Spożywanie warzywa wzmacnia odporność, łagodzi objawy przeziębienia działając przeciwbólowo i rozgrzewająco. Silne przeciwutleniacze chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i pomagają zachować młodość.

Polskie ogórki dla oczyszczenia organizmu

Ogórki  zawierają wodę (96%) i niewielką ilość witamin: A, C, witamin z grupy B, składników mineralnych, kwas foliowego i błonnika. Za gorzki posmak ogórków odpowiada kukurbitacyna działająca antynowotworowo. Ogórki są niskokaloryczne (12 kcal/100 g) i korzystnie wpływają na przemianę materii. Nawodniają, oczyszczają i odkwaszają organizm. Pomagają przy zgadze, kacu oraz dbają o urodę.

Polska Młoda Marchew dla pięknej cery

Pojawia się już w lipcu. Zawiera b-karoten,  antyoksydanty i witaminę E, które niszczą wolne rodniki opóźniając proces starzenia. Prowitaminy A i witamina C poprawiają koloryt skóry i chronią ją przed wysuszeniem, Spożywanie marchewki korzystnie wpływa na wzrok, reguluje poziom cukru, odkwasza organizm oraz  działa antynowotworowo. W 100g zawiera tylko ok. 41 kcal., doskonale nadaje się na przekąskę w pracy.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o zdrowym odżywianiu siebie i swojej rodziny skorzystaj z naszych konsultacji on-line link do sklepu znajdziesz TU.

Pozdrawiam,

Autorki bloga: Edukacja Żywieniowa.PL

- A word from our sposor -

TOP 8 letnich warzyw i owoców, bez których nie powinnaś kończyć tych wakacji!