ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

coco chanel kobbieciarnia

Żyła według zasady „aby być niezastąpiony musisz być odmienny”. Przyglądając się jej burzliwemu życiu z pewnością stwierdzić można, że konsekwentnie trzymała się tej maksymy. W dzisiejszym artykule opowiem o kobiecie, która stworzyła markę znaną i uwielbianą przez cały świat – niezastąpionej Coco Chanel…

Coco Chanel, a właściwie Gabrielle Bonheur Chanel, bo tak nazywała się naprawdę, urodziła się w 1883 roku, we Francji. Dzieciństwo spędziła w sierocińcu w Aubazine, który prowadziły siostry zakonne. W tym okresie nauczoną ją podstaw szycia, które w kolejnych latach udoskonalała pod okiem ciotki. Od 1905 roku do 1908 roku pracowała jako piosenkarka w kawiarniach Moulins i Vichy, gdzie działała pod pseudonimem artystycznym „Coco”.

W międzyczasie pracowała także w firmie „Pod Najświętszą Panienką”, w której szyte były stroje dla miejscowej elity. Po krótkim czasie zaczęła realizować zamówienia na coraz to bardziej wyszukane kreacje. Jakiś czas później otworzyła swój pierwszy sklep z damską odzieżą oraz kapeluszami.

Oferowane przez nią stroje odbiegały od ówczesnego wzorca, co szybko przyniosło jej opinię innowatora w dziedzinie mody. Coco Chanel proponowała bowiem coś, czego nie oferowali inni projektanci epoki. Dawała „pomysł”, ideę, innowację… Jak choćby te, związane z noszeniem sportowych ubrań do pracy lub outfitowe wykorzystywanie strojów z dżerseju, z którego do tej pory, produkowano tylko bieliznę.

Prawdziwy finansowy sukces przyniosły jej jednak słynne perfumy Chanel No. 5, które w późniejszym okresie promowała sama Marilyn Monroe. W raz z rozpoczęciem II wojny światowej Coco Chanel zrezygnowała z branży modowej, a w jej butikach oferowano głównie akcesoria i perfumy. Dopiero w latach 50 XX wieku ponownie zdobyła sukces na rynku odzieżowym, prezentując nowy model żakietu bez kołnierzyka.

Duży wpływ na jej życie miały poglądy, których nigdy nie starała się ukrywać. Wychowanie w katolickim sierocińcu poskutkowało narodzeniem się nienawiści do Żydów. Po osiągnięciu sukcesu, nawet kiedy musiała współpracować z Żydami wypowiadała się o nich w negatywny sposób… W 1933 roku wraz z Paulem Iribe zaczęła publikować czasopismo „Le Temoin”. Według Hal’a Vaughana, autora książki „Sleeping with Enemy” wydawane przez nich materiały były subtelniejszym zamiennikiem antysemickiej i faszystowskiej prasy francuskiej. Czasopismo wspierało bowiem bojówkarzy i grupy popierające „prawo i porządek” w Niemczech i Włoszech.  Mimo takiego zachowania, sukces jej marki sprawiał, że Chanel wciąż osiągała duże zyski, a jej popularność nie malała.

Osiągnięcie sukcesu zapewniło jej m.in. 12 zasad, który zawsze przestrzegała:

I. Moda, w której nie można wyjść na ulicę nie jest modą.

II. Moda przemija, styl pozostaje.

III. Najlepsze rzeczy w życiu są za darmo. Drugie najlepsze rzeczy są bardzo, bardzo
kosztowne.

IV. Innowacje! Nie można być wiecznie innowacyjnym, ja chcę stworzyć klasykę.

V. Nie marnuj czasu na uderzanie w ścianę, mając nadzieję że przekształcisz ją w drzwi

VI. Może się zdarzyć że urodziłeś się bez skrzydeł, ale nie przeszkadzaj im wyrosnąć

Z cyklu biografie kobiet biznesu: „Portret kobiety przedsiębiorczej-Coco Chanel”- KoBBieciarnia

VII. Aby być niezastąpiony musisz być odmienny.

VIII. Moje życie mnie nie satysfakcjonowało, stworzyłam więc swoje (nowe) życie.

IX. Nie robię mody, ja JESTEM modą.

X: Arogancja jest we wszystkim, co robię. Jest w moich gestach, surowości mojego głosu, w blasku mojego spojrzenia, w mojej udręczonej i ściągniętej twarzy

XI. Jak wiele traci ten, który decyduje się być czymś, a nie kimś.

XII. Jest czas na pracę i na miłość – nie ma żadnego innego czasu.

Ostatnie lata swojego życia spędziła w luksusowym hotelu Ritz w Paryżu. Zmarła w 1971 roku, a z racji, że nie posiadała własnej rodziny, jej firma nie została odziedziczona przez żadnego krewnego, skutkiem czego przez lata rozporządzali nią różni właściciele. W 1983 roku kierowaniem firmą Coco zajął się Karl Lagerfeld, co czyni z sukcesem aż po dzień dzisiejszy.

Z cyklu biografie kobiet biznesu: „Portret kobiety przedsiębiorczej-Coco Chanel”- KoBBieciarniaŹródłem sukcesu Coco Chanel z pewnością upatrywać można w jej niebanalnej osobowości. Projektantka starała się przełamywać tabu, nie tylko w dziedzinie mody, ale i sferze osobistej. O sile jej marki świadczył ciągły wzrost popytu na produkty, mimo dość radykalnych poglądów wygłaszanych w otoczeniu potencjalnych Klientów.

Przyglądając się jej zawrotnej karierze oraz stworzonemu przez nią w bądź co bądź – niełatwych czasach, modowemu imperium, warto zadać sobie pytanie – która z żyjących aktualnie kobiet mogłaby zostać współczesną Coco Chanel?

Pozdrawiam,

Anna Niewiadoma

specjalista ds zarządzania i marketingu

 

- A word from our sposor -

Z cyklu biografie kobiet biznesu: 12 TAJEMNIC SUKCESU WG COCO CHANEL!